Po co mi archetyp marki cz.2

Po co mi archetyp marki cz.2

W pierwszej części omówiłem sześć archetypów: mędrca, czarodzieja, błazna, patriarchę, wojownika i towarzysza. Jeśli po lekturze stwierdziłeś, że nie odnajdujesz się w żadnej z postaci, nie martw się to nie koniec. Przed Tobą kolejne sześć:

7.Kochanek:

Jego żywioł zmysłowa przyjemność która ma towarzyszyć budowaniu bliskiej relacji. Ma dar doceniania innych, jego opowieść jest pełna zmysłowości i atrakcyjności fizycznej.  Najbardziej boi się  bycia niekochanym i samotnym. (Jak my wszyscy). Dla kogo:marki, które komunikują się przez atrakcyjność fizyczną, bliskość innych ludzi, zmysłowość.Produkty – kosmetyki, słodycze gdzie zmysł estetyczny i stylistyka wykonania jest b.ważna.

Przykład:Axe

8.Kusicielka:

Wywołuje zauroczenie bo jej celem jest uwiedzenie i przeglądanie się w oczach innych. Jej żywioł to uwodzenie. Odpowiednik kochanka oba mocno narcystyczne. Opowieść pełna zmysłowości i atrakcyjności fizycznej. Jej strach to bycie niekochaną i samotną.Dla kogo:marki, które komunikują się przez atrakcyjność fizyczną, bliskość innych ludzi, zmysłowość.Produkty kosmetyki, słodycze gdzie zmysł estetyczny i stylistyka wykonania jest b.ważna.

Przykład:Kinder Bueno

9.Odkrywca:

Odkrywa siebie przez odkrywanie świata. Jego cel to bardziej świadome i satysfakcjonujące życie.  Wyraża je przez wolność, niezależność, wewnętrzna autonomia, życie zgodne z wewnętrznymi przekonaniamiWoła go przestrzeń ale to nie ona jest najważniejsza, wyrusza w podróż która go zmieni. Największa obawa – wpadnięcie w pułapkę schematu, konformizmu, wewnętrznej pustki, zgodę na otaczający świat.Dla kogo:marki, które pozwalają poczuć się wolnymi, łamią konwencję i są niekonformistyczne. Przełamują status quo i oferują pionierskie rozwiązania.

Przykład:ACTIVE DAYS.PL :))

10.Matka Ziemia:

Jak to matka chroni innych.  Jej cel jest pomagać innym. Wykorzystuje do tego swój dar – współodczuwanie, wspaniałomyślność, hojność. Symbolizuje matriarchat i władzę, często miękką kobiecą. Boi się samolubności.Dla kogo:marki, które odwołują się do kobiecych wartości i prawej strony mózgu. Wspierają rodzinę kojarzą się z pielęgnacją, dbaniem i ochroną.

Przykład:Gerber

11.Dziewica:

Żartując –  archetyp w zaniku. Jej pragnieniem jest wrócić do raju i być szczęśliwą.Towarzyszą jej wiara i optymizm. Wierzy, że proste wartości i małe codzienne radości pozwolą wrócić do świata dzieciństwa i niewinności. Boi się niewdzięczności i egoizmu.Dla kogo:marki, które maja w sobie element eskapistyczny, ratujący od niedoskonałego świata. Odwołują się do świata dzieciństwa i prostych wartości.

Przykład:Hohland

12.Strażnik:

Jak sama nazwa wskazuje stoi na straży wartości i tradycji bo celem jest zachowanie ich od zapomnienia, zachowanie ciągłości. Jest depozytariuszem tajemnej mocy lub wiedzy, którą chroni i przekazuje wybranym, których pobudza do rozwoju. Boi się przerwania ciągłości, nieumiejętności ochrony i przekazania tradycji dalej.Dla kogo:marki, które opierają się na tradycji, ciągłości w których ważny jest element starych rzemieślniczych umiejętności i sztuki.

Przykład:Meble Kler
Mam nadzieję, że odnalazłeś tu swoją markę. Czasem jest to miks dwóch archetypów. Ważne, żeby były spójne tak jak komunikat do klienta. Wybrany archetyp zdecyduje o tym jaki rodzaj opowieści stworzysz, jaka będzie jej narracja, bohater, ale też jak wkomponujesz ją w strategię marketingową, bo w inny sposób docierasz do klienta z pozycji mędrca a inaczej jako dziewica. Korzystasz wtedy z innych formatów, wybierasz inne kanały i podejrzewam że inna będzie twoja opowieść. No chyba, że twój produkt łączy te dwa archetypy i masz wspólną historię mędrca z dziewicą co też się w życiu zdarza, ale to opowieść na zupełnie inny temat…

Jeśli chcesz dostawać regularnie informacje, zapisz się do newslettera.

Zapisz się do naszego newslettera

Return to top of page

Zapisz się do naszego newslettera

FreshMail.pl
 

Zapisz się do naszego newslettera

FreshMail.pl